Veilig elektrisch fietsen met OKRA-SPORT

OKRA-SPORT brengt heel wat ouderen op de weg, heel vaak genietend van een fietstocht in groep. Bij de doelgroep en tijdens fietsuitstappen duikt de elektrische fiets steeds vaker op. VVV ondersteunde OKRA-SPORT daarom om ‘peer-to-peer’ (senioren voor senioren) een workshop ‘Veilig elektrisch fietsen’ uit te werken.
elektrisch fietsen

Fietsen met elektrische ondersteuning brengt toch wat uitdagingen met zich mee: het is even wennen bij het afremmen, draaien, keren, het gebruik van de versnellingen en de ondersteuning. De partners deden in 2013 een gezamenlijke oproep voor vrijwillige lesgevers. 130 lesgevers werden uiteindelijk tijdens 4 opleidingsdagen verspreid in Vlaanderen opgeleid om het lespakket te gaan geven. Dat resulteerde in 2014-2015 in 350 cursussen Veilig elektrisch fietsen bij OKRA-SPORT afdelingen. Hier namen liefst 7.671 mensen aan deel. De opleiding werd, gecoördineerd door Mobiel 21, ook opgenomen in het vormingsaanbod voor senioren 'Doe meer met Verkeer' van Verenigingen voor Verkeersveiligheid.