Berlaarse verenigingen zetten in op veilig verkeer

Op voorzet van voetbalclub SK Berlare werden de lokale sport- en jeugdverenigingen van de gemeente Berlare twee jaar op rij uitgedaagd om binnen hun werking ook aandacht te geven aan verkeersveiligheid. Met de steun van de lokale mobiliteitsdienst resulteerde de samenwerking in de gezamenlijke acties 'Het klikt tussen ons' en 'Zet er je tandemmm in'. Ook VVV bood het opzet voluit de nodige ondersteuning.
Het klikt tussen ons

Vijftien Berlaarse jeugdsportclubs en jeugdbewegingen lieten in 2012 met de campagne 'Het klikt tussen ons' zien dat zij hun leden in het hart dragen. Ze voerden enkele maanden actie om altijd en overal de autogordel te dragen. Dat gebeurde met affiches en folders, maar ook met boodschappen op websites en in nieuwsbrieven en ledenbladen. Allemaal met hetzelfde doel: tegen uiterlijk mei 2012 dragen alle leden en sympathisanten de gordel. Vijf verenigingen voerden zelfs tellingen uit, verspreid over het seizoen en met de steun van de lokale politie, om de evolutie te zien. De campagne kreeg een plaats in het jaarboek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en op een congres sprak toenmalig minister voor mobiliteit Hilde Crevits van een schoolvoorbeeld.

In 2013 kreeg het opzet voor negen jeugdsportclubs en jeugdbewegingen een vervolg met 'Zet er je tandemm in'. De verenigingen stimuleerden hun leden tien weken lang om met de fiets te komen. Want fietsen is gezond, goed voor het klimaat en nog leuk ook. Gemeente Berlare kocht een tweedehandstandem en bombardeerde het hebbeding tot symbool van de actie. Deze tandem verhuisde van vereniging naar vereniging. Met de hulp van doorgewinterde fietsers moet hij de minder fanatieke pedaalridders overtuigen. Alle verenigingen engageerden zich bovendien om een telling te doen voor, tijdens en op het einde van de campagne. Na tien weken sloot de campagne af met een echt Fietsfeest (een fietstocht met de steun van de deelnemende verenigingen) voor alle inwoners van Berlare.