Aspiranten Wielerbond Vlaanderen 'Veilig in het verkeer'

Verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel binnen de jeugdopleiding van de Wielerbond Vlaanderen vzw. In 2013 ontvingen alle opleidingscentra een door Verenigingen voor Verkeersveiligheid ontwikkeld educatief pakket voor de verkeersopleiding van aspiranten (12-14 jaar). Alle aspiranten van de sportfederatie krijgen zo sinds 2014 op een leuke manier les over de verkeersregels en hoffelijk fietsgedrag.
Wiebo

Ook voor de sportieve fietser, individueel of in groep, gelden uitgesproken verkeersregels. De 24 uren verplichte opleiding voor wie als jonge wielrenner aan wedstrijden wil deelnemen is een prachtkans om die regels van jongs af aan mee te geven.Het lespakket volgt de jonge Wiebo en zijn vriend fietspomp Puff op hun trainingsrit op de weg. Renners Iljo Keisse, Jolien D'Hoore en Kenny Dehaes roepen het jonge talent alvast op om 'Veilig op weg' aandachtig te volgen.

Het educatief pakket 'Veilig in het verkeer voor aspiranten' is gericht op bewustmaking via een belevingsgerichte opbouw ‘verkeersveilig trainen op de openbare weg’.

Het opzet

VVV doorliep een stevig traject met de Wielerbond Vlaanderen om van de inhoud van het pakket echt maatwerk voor de doelgroep te maken. Zo werd via gesprekken en het bijwonen van opleidingsmomenten een ontwikkelingslijn voor jonge wielrenners opgemaakt en onderschreven door de Wielerbond. Vanuit dat vooronderzoek werd het concept van het pakket door VVV ontwikkeld.

Het pakket 'Veilig in het verkeer' bevat een CD-rom met een presentatie en een handboek voor de lesgever. Het is een leidraad waar iedereen op de eigen manier mee aan de slag kan. Methodiek en inhoud sluiten nauw aan bij de sportbeleving van de wielrenner. Het pakket volgt de logische opbouw van een training. In een speelse presentatie fietst Wiebo, zelf een jonge fietsfanaat, het verkeer in. Puff, een wijze fietspomp, geeft raad over de fiets, de goede voorbereidingen, de regels, aanbevelingen, hoffelijkheid en hoe je omgaat met een ongeval in het verkeer.

Een samenwerking van: Wielerbond Vlaanderen en Verenigingen voor Verkeersveiligheid

Met de steun van: Jeugd Rode Kruis Vlaanderen, de Vlaamse overheid, Voetgangersbeweging, Sport Vlaanderen en de Vlaamse Wielerschool.

Het educatief pakket ‘Veilig in het verkeer’ (bestaand uit een dataschijf met presentatie en een draaiboek) werd via een teach-the-teacher in de vijf provincies onder trainers verspreid. Ruim 1.100 jonge wielrenners per jaar worden op een hele directe manier en nauw bij hun leefwereld aangesproken op verkeersveilig gedrag in de wielersport. Dat is vooral relevant voor hun gedrag tijdens het trainen op de openbare weg.

Dit is het resultaat van gebundelde krachten. We zijn heel erg tevreden van het uiteindelijke product!
Peter,
Wielerbond Vlaanderen
Een dikke proficiat voor het geleverde werk. Amaai.
Koen,
Wielerbond Vlaanderen